fredag 30. august 2019

Operere i utlandet? -er det trygt da?

Da jeg skulle avsted og operere første gang i Stockholm, meldte det seg plutselig en tanke....
Sikkerhet? Forsikring? Er det noe jeg må fikse og sjekke ut om det?





Jeg letet rundt på klinikken sin hjemmeside, og der sto det om at pasientene deres var forsikret gjennom et selskap i Sverige. https://www.nordiskakliniken.se/patientforsakring/
Kjempeflott det, -men- gjelder det norske pasienter også ? -det står "alle våre pasienter", så da kjente jeg meg tryggere! :) 

Men, så tenkte jeg, om noe annet skulle skje, som krevde mer hjelp, hva da?

Jeg gjorde som vanlig, når jeg undres på noe.. jeg begynte å søke på nett!

Å, det gode internettet altså! -det kan være en tidstyv, men jammen har det gitt meg mye kunnskap også!


Det jeg omsider klarte å lese meg til var at i Norden er det inngått en avtale landene i mellom, om at skulle man bli syk eller skadet på reise, så har landene gjensidig plikt til å hjelpe.
Blir en svenske sjuk i Norge så får han altså hjelp på legevakt og/eller sykehus som om det skulle vært en hvilken som helst nordmann!
Likeså om en nordmann er på tur til Danmark, og det er vi jo ofte, så er det hjelp å få om noe skulle skje! Takk og lov!

Her kan du lese: https://www.vardgivarguiden.se/patientadministration/patientavgifter/turisthandboken/artiklar/nordiska-lander/?fbclid=IwAR3CYDWaRwuq12PTdwLA8USFiKGz7l7lI-Oag0ZTJVtaSb6d6U9m86B-lxk


Det du da må ha er et Europeisk Helsekort, som du får ved å gå inn her:  https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort   trykke på de rette knappene, så kommer det i posten ikke altfor lenge etterpå!


Dette gjorde altså jeg, og bestilte til alle andre i huset med det samme... og de kortene ligger nå i samme lille mappe som vi har passene i. 



Jeg har også lest om andre i min situasjon , som har operert i utlandet av ulike grunner, og trengt ekstra hjelp fra større sykehus, som har fått det uten spørsmål, så lenge det europeiske helsekortet er i orden.

Min aller første operasjon gikk jo ikke helt etter planen. Det ble en større blødning enn godt var, den ble håndtert av kyndig personale på stedet, og det ble gitt meg blodoverføring på overvåkningsavdelingen på Nordiska Kliniken. Dette blodet kom fra blodbanken på Karolinska Sjukhuset, som vel er det mest kjente og største og avanserte sykehuset i Sverige. Så hjelp får man!



Så, jeg har funnet tillit til at dette er et system som fungerer, og at klinikkene vi velger i utlandet, er så rutinerte med utenlandspasienter, at om dette skulle være et problem så opplyser de om det.

Jeg reiser med senkede skuldre til Stockholm i oktober igjen, og gjennomfører siste operasjon hos Dr. Magnus og resten av den fantastiske gjengen som jobber der.

Takk for at du ville lese!

A <3

2 kommentarer: