onsdag 20. mars 2019

3 uker siden operasjon nr 2, god dag, bedring, kroppspositivisme, bikinikropp og min favoritthobby!



I dag har vært en god dag!
Nå som vi har vippet over midnatt har jeg nådd datoen som markerer 3 uker siden forrige og andre operasjon.

Denne gangen syns jeg at jeg fra begynnelsen kunne bevege meg bedre, men så har det likevel nå i lengden gått litt tregere å komme seg.

Noe av grunnen til det er nok området som ble operert. Det er rett og slett mer press mot hud og vev, når det opererte området er bakside lår, sidene på setet, og hofte/lende, samt mage.

Første operasjon var jo beina. De er det lettere å avlaste, OG bevege for å få flyt i stagnert væske. Magen har mer belastning enn bevegelse, spesielt når jeg ennå sliter litt mer tørrhoste etter vintersykdommen jeg hadde for noen uker siden. Lår og lende/hofte sier seg selv, det sitter og ligger man på, og det er ikke så lett å gå dette av seg som vonde legger og forside lår, som hadde ligget høyt på en sammenbrettet dyne.

Vel, i dag har jeg hatt den følelsen av at det virkelig begynner å ligne noe normalt. Ømt og stivt og hovent ennå, men ikke -vondt- ... jeg tok 2 paralen da jeg sto opp, fordi jeg skulle skifte kompresjonsbukse, og det krever litt akrobatikk og slit og dra og press og trekk.. så bedre føre var... Dessuten skulle jeg ta båten til byn (høres ut som jeg bor laaangt av led, men båtturen tar bare 13 minutter), og sitte en liten stund på kafe, så da var det altså bedre å være litt føre var.


     (Litt bergensk sjargong der altså! Ute og lufter kompresjonsbuksene og de nye joggeskoene! )




Kafebesøk, med en venninne med felles interesse for min store hobby.... hva er vel bedre? -og solen skinte vårforlokkende ute, selv om det var noe kald vind på kaien mens jeg ventet. I kompresjonsbukse, med en halvkort kjole som plutselig er rommelig, godt innpakket i boblejakke og svært skjerf, og med -småsko- på... Jo, dette hadde gode ingredienser for en herlig dag i seg!

Båtturen fra Askøy til Bergen havn er en herlig liten fornøyelse. Selv om været så smått begynte å slå litt om på overfarten, er det forfriskende deilig for en "jente" som har vokst opp med mange i familien som hadde båt, og som bare har gode minner når det kommer til lukten av sjø og følelsen av fartøyet som beveger seg gjennom vannskorpen. Så av landgangen og spasere inn til midt i sentrum til en av mine favorittkafeer, en tur som ikke tok så altfor mange minuttene. Men ååå, som jeg kunne kjenne at her var det god bedring og resultater etter de operasjonene som har vært gjennomført. 17 liter sykt fett er borte, og like så var det tunge, vonde, vaggende, stompende ganglaget. Skrittene som førte meg dit jeg skulle i dag var bemerkelsesverdig normale.... jeg hadde helt glemt hvordan det føles når man går normalt!  En god del fett på lårene og innsiden av knærene er borte, som gir en mye bedre positur for beina mine fra hofteleddet og loddrett ned i fot og bakke. Jeg er merkbart mindre bredbent og definitivt mindre kalvbeint... som gir en bedre belastning, det vil si mindre belastning, på hofter, knær og ankler og fotblad. Herlig!!! Fettet som tynget og verket, murret og produserte masse melkesyre og trykk og væskeansamlinger, er redusert, og likeså plagene som fulgte derav!

Så der gikk jeg, lettere og mer normal i steget enn på ååå så mange år.... og var ikke andpusten en gang da jeg kom frem.. Bare kald i kinnene, som man jo skal være etter en liten spasertur i vårvinden i mars. Ble møtt med en klem og et smil, der hun ventet meg og praten gikk som vanlig løst. 








En deilig havremelk-cappuccino, en lun kyllingsalat, og så måtte vi oppdatere oss på hverandres liv siden sist. Planen for dagen var at hun skulle bli med meg tilbake på båten, og så skulle vi dra avsted til en bekjent som driver med bunadssøm.... Åh, la meg bare fortelle... jeg er langt over snittet interessert i dette!!! Langt over snittet, sier jeg bare :D !  (Jeg har en annen blogg, som har ligget litt brakk en stund, der det skal komme mye om dette etterhvert). I alle fall.. min venninne har Fanabunad, og trengte ny skjorte. Tidligere har jeg hjulpet henne , via denne eminente damen som syr så vakkert, nøye, detaljert, å få tak i nytt forkle... (forstår at dette kanskje ikke er så interessant for alle som vil lese om lipødem :O ) - og la meg bare si det sånn..... timene fløy!!!!!  Jeg fikk veltet meg i bunadsstæsj, og tenkte ikke det spøtt på lipødemet på flere timer... snakker meg om himmelriket!

Så dagen i dag har føltes så nærme normal, som jeg ikke har kjent på lang lang tid nå.. og det var deilig!

Vel, så kommer jeg hjem... får god middag, og åpner mobil... og ser at den pågående debatten som har gått siden helgen og disse få ukedagene etter har fått nye poster , både som artikler, kommentarer, tv-debatter og så også en oppfordring på en gruppe om å benytte hashtag på innlegg på insta og fb kalt: #fettsugdforåfungereikkeforåposere... et derivat av en artikkel som kaltes "operert for å fungere, ikke for å posere", tenker jeg.  I tillegg skulle vi også bruke  #lipødem.

Jeg startet jo denne bloggen for å få oppmerksomhet rundt og kunnskap ut om lipødem, så jeg fant straks frem rynkemagebildene mine (så dere funkygine (også en blogger) vise frem sin rynkemage i denne omtalte debatten?) . Jeg laget sporenstreks et innlegg på min instagramkonto, merket med de nevnte hashtags, OG en jeg har tenkt ut helt selv, som jeg ikke helt har klart å finne ut hvordan få brukt. -og så bød anledningen seg!  Så, jeg la ut bilder av min vakre rynkede mage, fra mitt forrige innlegg på bloggen, og hashtagget posten og delte den også på min fb-vegg, og på den gruppen der oppfordringen kom fra.

Det kan finnes om du leter på #fettsugdforåfungereikkeforåposere #lipødem #rynkemage #rynkemagerockerrødbikini #minbikinikropp #lipdema #kroppspositivisme #lipedemafighter #branok


Jeg har fått noen kommentarer angående forrige innlegg om den omtalte og avbildede røde bikinien, og har bestemt meg for at det er akkurat rød bikini jeg skal ha igjen nå til sommeren. Det var noen som kommenterte at også de hadde rød bikini, og så ser jeg på flotte Carina som eier domenet kroppspositivisme.no og fb-siden Fet men fattet, også rocker i noen innlegg i sin røde bikini.... Jeg bare digger det!!! Derfor var det denne hashtaggen #rynkemagerockerrødbikini dukket opp i mitt hode :)





Så damer, alle damer, høye, lave, store, små, mørke, lyse, med og uten komplekser, ta på rød bikini! Rock den røde bikinien! Nyt sommer, sol og varme! La kroppen få sårt tiltrengte  og naturlige D-vitaminer.  La solen danse på huden og varme en vinterfrossen sjel..

-For du vet hvordan du får bikinikropp, ikke sant?
Du tar på en bikini på kroppen din, og vips! ;)  -du har en bikinikropp!





Så, nå logger jeg av, UTEN smertestillende, MED bikinikropp... og masse gode følelser i kropp og sjel etter venninnepåfyll og bunadsstæsj galore i hodet.

Takk for at du ville lese!

A <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar