onsdag 6. mars 2019

Hva kjenner jeg på nå, en uke etter operasjon nr 2? - tanker og motivasjon for fremtidens livsstil.




Ja, altså.. en uke siden operasjon nr 2.. Jeg er glad tiden går fort, på en måte, for da er jeg nærmere og nærmere å føle meg helt bra igjen .

Dessuten kommer jo våren nå, og så sommeren! Jeg gleder meg!  Jeg skal nyte vår og sommer med mer mobilitet og lettere kropp enn på mange år, og så avventer vi siste operasjon til når sommeren er på hell igjen. Da slipper jeg unna med noen timer på dagtid i solen og varmen uten kompresjon for eksempel, og det syns jeg virkelig er noe å glede meg til! 

Når hevelsene legger seg littegranne rundt mage og rumpe nå, skal jeg sjekke ut passformen på bunaden. Den var i bruk i barnedåp helgen før denne siste operasjonen, og den satt allerede da noe løsere enn da den sist var i bruk i konfirmasjon sist i mai i fjor. Så jeg har faktisk klart å miste noe av det friske fettet som fremdeles er der jeg allerede er smalest, nemlig i midjen :) Men alt fettap er bra fettap for meg, da blir det jo mindre å operere bort.. for legen kan faktisk ikke se gjennom huden hvilken type fett han får med seg. Da er det jo greit at jeg har fått bort noe av det friske selv, sånn at oddsen for at det er bare sykt fett som blir borte , blir bedre . Her er altså alltid "glasset halvfullt"!

Det er jo noe med det, denne motivasjonen for å absolutt ikke legge på seg noe om man kan unngå det, når man har denne sykdommen. Jeg har i mange mange år vært det jeg vil påstå er flink med kostholdet. Som min ene sønn sa; Mamma er vel den jeg kjenner som spiser sunnest av alle... Ja, det kan hende det , min sønn.. og det er jo fordi jeg ikke vil "legge stein til byrden", eller mer fettvekt på lipødemtynget kropp.  Etter at jeg sist sommer også opplevde å hovne veldig opp i beina ved tre tilfeller, der vanlige tiltak for å få vann ut av kroppen ikke hjalp.. da ble jeg redd! Det var da jeg virkelig tok tak, og hentet frem igjen disse innleggene jeg hadde lest om lipødem, og så at joda, lymfødem kan være en følge om man er skikkelig uheldig. Så, stinne, væskefylte tømmerstokkbein, som absolutt ikke responderte på at beina ble lagt høyt, ikke på å drikke mere vann og te, ikke på å spise ananas, ikke på mer bevegelse, ikke på noen ting som vanligvis får vann ut av kroppen... Her var gode råd dyre, og hjelpen ikke i umiddelbar nærhet, så her måtte "naken kvinne lære å spinne". -og jeg hadde ikke mer å tape, enn akkurat det som plaget meg og kroppen min!

Jeg googlet! -og fant.. jeg fant noe som jeg har erfart fra før, har god effekt på meg. TCM. Tradisjonell kinesisk medisin. Dvs, mange kjenner best til akupunktur, men det innebærer i bunnen en livsstil, etter samme prinsipper og systemer som disse nålene bare er en del av. Det være seg både kosthold, og urtetilskudd. Så jeg fant en lenke med tips til kosthold, som ikke bare var det velkjente lavkarbo, som jeg allerede praktiserte, men også mer spesifikt etter de kinesiske prinsipper om å fjerne, og/ eller tilføre "hete", "kulde", som kan "tørke" eller "fukte" eller også "slime til" systemet vårt, veldig enkelt forklart. Vel, jeg har gått til akupunktør i mange år, jeg har også lært litt TCM da jeg lærte akupunktur for jordmødre for mange år siden, så prinsippene og grunnforståelsen hadde jeg inne. Og dette som jeg da leste ga mening, og jeg satte meg selv sporenstreks på nevnte diett. Tre dager etter, og siden da, har jeg *bank i bordet* ikke hatt sånne hevelser i beina!! Ikke bare det, hudsykdomen min "Hidradenitis suppurativa" holdes også mer i sjakk om jeg er flink på dietten.






Misforstå meg ikke.. jeg lever ikke i noen som helst askese.. jeg spiste pinnekjøtt i jula, jeg drikker brus i selskap, men jeg ser også direkte dagen derpå den prisen jeg da betaler. Jeg får antydninger til hevelser, tyngdefølelse, mer verk i kroppen og hudsykdommen truer med små utbrudd, som jeg vil påstå er bare motiverende og oppdragende.  Jeg lever etter mine kostregler, der det er noen ting jeg absolutt ikke kan spise, da blir jeg sengeliggende i noen dager (dette oppdaget jeg hos min naturterapeut for 3 år siden), og så er det ting jeg BØR unngå, for mitt eget beste, men som får litt snillere symptomer enn sengeleie.. men allikevel ille nok til at det ikke er det største offeret å unngå det. Og når jeg først skal la meg selv gå gjennom dette regimet med operasjoner og alt som følger med, så vil jeg jo også gjøre mitt beste for at resultat og fremtid skal bli det beste!





Jeg legger ved en lenke her;     "lipødemdiett"         så får hver enkelt selvfølgelig bestemme selv om de syns dette er smart eller humbug. Jeg får ikke bestemme selv.. kroppen min er altfor smart for meg, og sier kraftig fra! -og takk for det!!!  En annen ting kroppen min liker, er en dag eller to med faste, har jeg merket, men det kan jeg skrive om en annen gang.

Bare noen tanker om dette, da det har vært tema i noen chatter jeg har hatt i det siste. -så da syns jeg anledningen bød seg til å dele litt om hva jeg tenker ift livsstil og kostvalg.

Takk for at du ville lese!

A<3




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar