lørdag 26. januar 2019

Hva skjer når operasjonsdagen er der?



Egentlig begynner det praktiske dagen før operasjonen. Nei faktisk, 3 uker før..... da begynte jeg å ta jern på legens anbefaling, for å være på den sikre siden i forhold til å ha litt reserver, fordi disse operasjonene gjør at man kan blø litt.  Jeg kan fortelle litt mer om blødning i neste innlegg, men her og nå bare fortsetter jeg å fortelle om det som skjer sånn når alt er ellers normalt.

Jeg ankom Stockholm kvelden før, og stakk innom klinikken som hadde åpent til kl 19. Der fikk jeg komme inn til legen som skal utføre alle mine operasjoner, og vi fikk snakket litt rundt det som skulle skje direkte før, under og etter operasjonen.

Jeg har noen ting "med meg i bagasjen", som gjør at jeg kan ha litt problemer med å slippe helt kontrollen over kroppen min, så jeg må være trygg på at jeg vet nøyaktig hva som skjer og jeg må være trygg på de som skal ta seg av meg. Dette ble til fulle respektert, og alle spørsmål og ønsker ble besvart og imøtekommet på aller beste måte. Kunne ikke bedt om mer! Helt fantastisk! Så det som måtte ha vært igjen av nervøsitet forsvant, og nå var det bare spenning igjen. Skulle da bare mangle om det ikke var litt sommerfugler i magen når noe så stort skal skje.

Jeg og min skjønne venninne som fulgte meg, fant veien til det ene apoteket som for det første er døgnåpent, og for det andre kan gi ut medikamenter til personer uten svensk personnummer. Apoteket ligger noen få minutters gange mellom klinikken og Cityterminalen osv. Ut døren fra klinikken tar du til venstre, noen få meter til den store gaten der Åhlens ligger, der tar du til venstre igjen. På høyre (nordre) side av den gaten, like før broen over Vasagatan, ligger det apoteket akkurat ved den trappen du kan gå for å komme ned til Vasagatan (som også fører deg til Arlanda Express ). Utrolig greit og praktisk å ha det apoteket sånn midt mellom transportmidlet du ankommer med, og klinikken!



På dette kartet her sees klinikken som ligger ved den aller borterste blå prikken til høyre, apoteket merket av, og hvilke gater de ligger i. Vasagatan med broen over sees også, og Arlanda Express litt oppe i venstre kant av bildet. Det er greit med hoteller i området også, bare søk i området Norrmalm.




På dette apoteket skal du kunne få tak i alle de medikamentene som skrives ut i forbindelse med lipødemoperasjoner hos Nordiska Kliniken. Disse medikamantene er:

Fragmin - blodfortynnende sprøyter som skal tas noen dager etter operasjonen, forhindrer blodpropp.

Alvedon Forte - tilsvarer Paracet 1 gram, smertestillende tabletter.

Targiniq - morfinlignende tabletter, langtidsvirkende smertestillende.

OxyNorm - morfinlignende kapsler, korttidsvirkende smertestillende.

Cefadroxil - antibiotikakapsler, forebyggende mot infeksjoner i operasjonssår.

Descutan - ikke på resept, desinfiserende dusjsåpe.


Jerntabletter -ikke på resept, for å forebygge i fall blodtap. (du skaffer disse hjemme på forhånd.)



De var tom på apoteket for 1-grams paracet, så jeg kjøpte vanlige 500 milligrams, og tok to om gangen i stedet. Det går helt fint an.  Det kan også godt hende at du får utskrevet medikamenter med andre navn, men som har samme effekt som disse. Det er litt opp til den enkelte legen å vurdere. Husk å si fra om det er noe du er allergisk mot eller blir uvel av på noe vis, sånn at legen din kan ta hensyn til det.


Med medisiner og remedier vel i hånd, til en drøy svensk 1000-lapp, kunne vi finne veien til nattens losji. Der skulle det dusjes med en antibakteriell sjampo og såpe. Det ble fra apoteket anbefalt en forpakning som heter Descutan, denne gikk jeg for, men har siden lært meg at Hibiscrub, på flaske gjør samme nytten og er billigere. Vel, dusje, nøye (les pakningsvedlegget !) , i to omganger inkludert hårvask, og legge seg i rent nyvasket sengetøy, og faste fra minst 6 timer før operasjon. Dvs jeg fastet fra midnatt og leggetid, fordi operasjonstid satt til kl 11.00, tilsa at siste måltid kunne inntas kl 05.00, det gadd jeg ikke! :D

Morgenen operasjonsdagen startet med ny dusj, samme prosedyre, men uten hårvask da. På med nyvasket rent tøy, og så avsted til klinikken, sammen med venninnen og sommerfuglene i magen (kjente i grunnen ikke noe særlig til sulten må jeg si). Klar væske som eplejuice og te kunne drikkes inntil 2 timer før operasjonstid, og det ble anbefalt også å gjøre det for å holde væskenivå og blodsukker på et akseptabelt nivå. Oppmøtetid på klinikken er 30 minutter før avtalt operasjonstid, så vi beregnet det slik at vi var der vel før 10.30

Jeg hadde med meg venninnen inn i et omklednings/venterom, der en hyggelig sykepleier viste meg et låsbart skap der jeg kunne sette kofferten og henge fra meg klærne. Nå skulle jeg kun ha på meg klinikkens hette på hodet, morgenkåpe på kroppen og tøfler på føttene. Litt spa-aktig sånn sett utenfra, sånn vi ser bort fra den grønne papirhetten da :D





Det ble littegranne å vente, men det må man regne med på et sånt sted. Ting kan jo oppstå i en kirurgisk klinikk, og da er det veldig fint å tenke på at de som trenger hjelpen mest, får den først. Og jeg hadde da godt selskap i min kjære venninne Siren (som forresten har tatt mange av bildene i denne bloggen <3 ) .

Jeg fikk noen tabletter som jeg skulle ta før operasjonen, og akkurat nok vann til å svelge dem ned med. Dette var smertestillende, betennelsesdempende og beroligende. Dette er noe alle får på forhånd.

Så kom Dr. Magnus og hilste på. Vi gikk inn på hans kontor, gikk raskt gjennom det som skulle skje, og han tegnet opp på meg hvilke områder som skulle opereres. I denne omgang skulle altså beina til pers.


Når alt  var klart, ble jeg fulgt inn på operasjonsstuen og fikk hilse på de som skulle være med der inne gjennom hele operasjonen. Det var to sykepleiere, og en narkosläkare som de kaller det, det vi kaller anestesilege, i tillegg til kirurgen selv. Beina mine ble vasket med sprit, jeg fikk på meg sånne sterile kleder som dekket de delene av kroppen som ikke skulle opereres, så la jeg meg på operasjonsbenken, fikk en veneflon ("nål" dvs plastrør, i hånden), det ble sprøytet inn noe der, som gjorde at jeg sovnet aldeles på flekken.  Mer vet jeg ikke før jeg hørte noen si navnet mitt, "nå er du ferdig, kan du komme over i sengen her?"

Min aller første lipødemoperasjon, min aller første narkose, og jeg følte meg i aldeles strålende form!


Jeg skriver mer om hva som skjedde etter at operasjonen var ferdig, i neste post.




Takk for at du ville lese!

Del gjerne videre fra denne bloggen om du tror noen vil ha nytte av å lese <3

A <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar