tirsdag 8. januar 2019

Reiseklar, sommerfugler i magen har også blitt pakket med!


Da er dagen her!

Hver gang jeg har skullet pakke, eller bare tenkt på det, siste dagene, så har spenningen steget og realiteten tatt meg, så jeg har utsatt og utsatt.. Men da vi passerte midnatt til i dag, så var alt jeg kunne pakke, pakket....

Jeg har hatt min siste tur i pulsatoren før avreise og operasjon nr 1. Pulsatoren er gull verdt! Når beina svir og brenner og føles tunge og spente, så er pulsatoren deilig å hjelpes med. Det har blitt en avspenningsstund for meg å ligge der, så tankene flyr, kroppen slapper mer og mer av, de rytmiske bevegelsene har de siste gangene resultert i at jeg rett og slett har sovnet.

Like så i kveld. Et par timers søvn, og så har jeg nå vært våken et par timer igjen. Jeg kom på at jeg må ordne noe på nett som snarest, og da er det like greit å ta det før avreise, så slipper jeg å tenke mer på det. Så da tenkte jeg også at en siste rapport før avreise, på bloggen, også var på sin plass!

De siste dagene har jeg fått mange gode ønsker med på veien av de gode folkene jeg har i mitt liv! Det er godt å vite at dere er med meg i tankene nå. Jeg får jo nå erfare på godt og vondt å være helsepersonell "i bunn" som skifter rolle og skal være pasient. Det er slettes ikke bare enkelt! Det har jeg også sett mange ganger i mitt virke som helsepersonell selv, at når vi får pasienter som er vant til å være "hjelperen", så er det tydelig at det å kunne litt mer enn hvermansen om utøvelsen og teorier og faget ellers kan gi en trygghet på mange måter, ved at man vet hva man kan spørre om, hva man kan kreve, og kjennskap til prosedyrer og medikamenter og den slags... men det å plutselig ikke være den som har ansvaret og styringen og kontrollen, det er der skoen trykker..og den kan trykke hardt!
Så, da er det lurt å ta noen runder med seg selv... å jobbe med det å kunne slippe kontrollen der man må, og å kontrollere det man kan. Finne en god balanse.

Jeg er så forberedt som jeg kan få blitt. Jeg har pakket det som kan pakkes. Så klokken 10 kommer Siren, og min kjære Tom kjører oss til Flesland for avgang til Stockholm og operasjon.

Ankomst Arlanda kl 16, flybuss til sentrum, stappe kofferter i oppbevaring på stasjonen, spasere til klinikken for å hente resept på det jeg trenger, ta resepten ut på apoteket, handle litt mat som trengs, og så sette kursen for svigermor og svigerfars leilighet, der vi skal sove første natten.

Siren sover hos mine svigers også den natten jeg blir over på klinikken, og når jeg utskrives skal vi 3 netter på hotell. Søndag er det hjemreise igjen, og jeg er superspent på hvilken form jeg er i da! Preget, eller sprek... det vil bare tiden vise.

Nå skal jeg forsøke å få meg noen timer til på puten før dagen for alvor gryr, og min store lipødemreise begynner på den helt konkrete måten!

Takk for at du ville lese!

A <3

2 kommentarer: