onsdag 23. januar 2019

Veien til klinikken jeg valgte...

Det har vist seg at det at jeg delte mitt valg av lege og klinikk i lipødemfora her hjemme fikk ringvirkninger. Det var også hensikten, så det gleder meg stort.  Det var ikke hensikten at alle skulle følge mitt valg. Jeg ville bare at man ihvertfall kunne vite om at det finnes alternativer til de meste brukte, for oss norske kvinner.

Mange velger å reise til Tyskland, som er godt forståelig, og mange velger lokalt, dvs den private kirurgen som holder til i Bergen, som jeg har nevnt tidligere. Det er helt supre valg det!  Men for meg var det viktig å finne frem til flere gode alternativer, og kanskje finne ett som for meg personlig var enda bedre enn både Tyskland og Bergen.

Vel, min begeistring satte tydeligvis preg på flere, og flere har valgt å få seg konsultasjoner på samme klinikk, og da som følger,  endt opp med å velge å operere seg der.

Det har vært mange hyggelige meldinger mellom oss som har valgt samme klinikken, og vi har også etablert en egen gruppe der vi skal dele erfaringer og støtte. Men for ettertiden vil jeg gjerne legge inn her en beskrivelse av reiserute og beskrivelse av nærområdet ved klinikken, så blir det enklere for dem som kommer etter å finne frem dit.


Så her følger altså litt praktisk info, for dem som vil besøke Nordiska Kliniken. Eller bare vil finne veien til den trivelige Drottninggatan :D ! I denne bydelen, som kalles Norrmalm, er det masse å se, og gode muligheter for overnatting, shopping og sightseeing. I gangavstand til både Slottet, Stortorget, Teateret, Operaen, Nationalmuseet, Riksdagen, Medeltidsmuseet og Gamla stan. Jeg kan informere om at mitt reisefølge hadde det absolutt storveis både det døgnet hun var alene. Både da jeg var innlagt, og også oss to på spaserturer i de nevnte områder i dagene etter operasjonen. For din egen del kan det være greit å følge elektroniske kart på telefonen eller oversiktlige bykart. Bykart får du tak i både på T-centralen og hos for eksempel hoteller.

Det starter da altså med ankomst Arlanda lufthavn. Derfra har jeg valgt å ta flybussen, som er et godt og rimelig alternativ for transport. Flybussen jeg har tatt "oppdaget" jeg da jeg etter flyturen valgte å ta meg en forfriskning på kafeen som ligger direkte ved der passasjerene kommer ut etter å ha gått gjennom tollen. Der satt jeg med en kaffe, så flybussen rett utenfor vinduet, og googlet meg frem til betalingsmåte og pris.

Det som er genialt er et du kan kjøpe billett på nettsiden deres, uten å installere noen app! Man registrerer seg og får tilsendt på epost en e-billett som er gyldig i 3 måneder! Så du kan selv velge når du bruker den, kan man trygt si. Jeg betalte vel 99 SEK for å benytte denne løsningen. Det finnes også en automat ved selve busstoppet ute, så det kan betales der med kort om ønskelig. Prisen husker jeg ikke nøyaktig her, men jeg mener den er bittelittegranne dyrere, men absolutt helt grei pris for en nordmann uansett.

Du må gå noen meter til høyre for kafeen får å komme til utgangen som da fører til busstoppet, så beregn de ekstra minuttene når du ser bussen utenfor. På busstoppet står det et elektronisk skilt som viser hvor bussen går (City Terminalen over St. Eriksplan) og hvor lenge det er til neste avgang. Det er ca 15 minutter mellom hver avgang, så det er uansett aldri lenge å vente. Bussen tar ca 40 minutter inn til sentrum. Alternativt ligger Arlanda Express, flytogterminalen i samme området av ankomsthallen. Å ta flytoget er ganske mye dyrere, men tar bare halve tiden.

Siste stopp er altså City Terminalen, som ligger kloss i både Centralstationen, dvs. togstasjonen og tunnelbanans hovedstasjon T-centralen.  Alle disse stasjonene er tilsluttet hverandre med godt skiltede gangveier innendørs, både på gateplan og under jorden. Dette gangveikomplekset vil for en enkel bergenser egentlig bare fortone seg som et stort kjøpesenter. Massevis av butikker, kafeer og godt spredte muligheter for oppbevaring av bagasje og informasjonspunkter. -og ALT er godt skiltet!

Jeg valgte i denne runde å sette bagasjen i oppbevaringsbokser på City Terminalen, for å slippe å drakse på det opp til klinikken og apoteket, og fulgte skiltene til Tunnelbanan ( en blå T på hvit bakgrunn).  Der finner man rett utgang mot Klarabergsgatan (det er mange utganger, så dette er den som er nærmest klinikken.)

Når man så kommet opp på gateplan kan man orientere seg utfra Centralstationens gamle hovedbygg som ligger like ved en bro over Vasagatan det skal da være vestover, det er "feil" retning ift klinikken som ligger i Drottninggatan. Finner du Åhlens med blikket, som er et digert varehus, så skal du gå i samme lengderetning som det. Østover. Det er et lite stykke å gå. Du skal passere St. Klara kyrka på høyre hånd litt bortover gaten, så fortsetter du å gå til du kan se et firkantet glassbygg, i høyre synsfelt,  med den karakteristiske T'en på. Da har du nådd Drottninggatan og tar til høyre, altså sørover og da er det ikke lange stykket igjen. På venstre hånd passerer du Sergels Torg, i en fordypning i terrenget, så kommer teateret. På høyre hånd skal du da se en Wayne's coffee, og da er det neste glassdør til høyre. Inngangen til klinikken ligger mellom en Ecco skoforretning på høyre hånd og en klesforretning ved navn "salt" på venstre. Nr 33, med et beskjedent skilt oppe til høyre for glassdøren.




Alt i alt skal det ta ca 6 minutter å gå fra T-centralen til Nordiska Kliniken, så det er veldig greit for langveisfarende å få strekke litt på beina etter flytur med påfølgende buss eller tog.

Håper dette kan være til hjelp for dem som "kommer etter" til Nordiska Kliniken i Stockholm, eller som sagt bare vil rusle litt og se den flotte byen og det den har å by på.

(Jeg vil presisere at det jeg skriver om i denne bloggen ikke på noen som helst måte er sponset eller er å anse som reklame. Jeg skriver kun om mine egne erfaringer og deler dette for å hjelpe andre i samme situasjon til å se alternativer de kan bruke om de finner det nyttig.)


Jeg skriver snart om hvilke medikamenter som blir skrevet ut til oss i forbindelse med operasjonen, og hva de er til og hvor vi kan hente dem ut. (Altså steg 2 på denne praktiske veiledningen ift operasjon hos Nordiska Kliniken i Stockholm)

Takk for at du leste!

A <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar