mandag 5. november 2018

Har jeg virkelig lipødem?




-Det har ennå ikke sunket helt inn...denne sykdommen jeg har fått påvist.
Nesten ingen har hørt om den, selv ikke leger og annet helsepersonell!
Jeg har hatt helseutfordringer i mange mange år, så jeg har da endelig sett nok av behandlere, og ikke en eneste har sett på meg og sagt; "Du, har du sjekket om du muligens har lipødem? "Nei, men jeg har nok av ganger fått råd og løsninger på mine helseproblemer; "du blir nok bedre om du går ned i vekt."         

-ja, for jeg har jo ikke prøvd det.... jeg går jo rundt her tung og med alle plagene mine, uten å ha tenkt den tanken, uten å ha prøvd alt jeg kan prøve for å bli kvitt disse kiloene... Jeg har virkelig prøvd ALT!  "det er jo bare å bevege seg mer, og spise mindre", "lavkalori", "lavkarbo", til og med fastekurer har jeg prøvd.... så går jeg ned bittelitt, blir superglad, ser målet for meg i ånden... og så stopper det.. Kiloene bare slutter å forsvinne, enda jeg er kjempeflink med regimet jeg tester ut, som andre blir tynne og spreke av..... men ikke jeg. 

Jeg har undret meg, vært lei og oppgitt, men jeg har ALDRI, og jeg sverger; ALDRI hatt som vane å spise usunt, aldri hatt som vane å overspise, aldri hatt som vane å trøstespise eller noe som vanligvis er legitim grunn for å legge på seg eller være stor. Og jeg må også presisere at å være stor i seg selv ikke er noe noen skal skamme seg over! Jeg kjenner mange som er "store", og VAKRE! Gode, flotte , vakre mennesker.. ja noen faktisk også sexy! SÅ misforstå meg rett, dette er ikke stigma delt ut fra min side!
Men joda, jeg har følt på stigma selv. Det er mange som liker å få inn små giftige stikk, eller direkte mobbing om min størrelse og vekt. Nettmobbing og nettstalking har jeg også opplevd. Og så alle disse velmenende rådene. Jeg vet, de fleste vil jo bare hjelpe <3 -og det er mye omsorg i det. Men hva hjelper det, når jeg HAR prøvd alt! 

Jeg vil ha av meg overskuddet av totalmengde kropp, mest  fordi at det er tungt å dra på! Mest fordi at det nå begynner å gå ut over helsa,. Slitasjer og vondter og feilstillinger driver nå og oppstår pga av disse polstringsputene som dette ukjente har bestemt meg for å plassere på kroppen min. Noe av problemet er jo at det er så uproporsjonalt fordelt! Svære legger og lår, stor rumpe, store overarmer, smal midje, slanke hender, slanke føtter og slank rundt halsen.. ikke et typisk ansikt som i størrelse harmonerer med lår og rumpe heller.....

Men nå da.... etter å ha plukket opp et par hint, ikke direkte, men via poster fra bekjente på nett.. der de forteller om sine plager... -Det resonnerte så veldig, det traff..   Men jeg ville ikke, jeg ville jo helst finne en løsning som jeg kunne fikse dette med selv, sånn som alle andre kan... Spise mindre, bevege seg mer... det ville jo vært det greieste! Så jeg skjøv det til side, igjen... og så på fra sidelinjen, andre venner ha suksess med sine omlegginger i livet, som ble smalere og sprekere... Mens jeg lurte på om jeg var en sånn som jeg hadde sett på tv, som sto opp om natten og spiste - i søvne-???
Så kom en oppdatering i newsfeeden igjen... og alt resonnerte, enda sterkere, dette måtte  jeg bare undersøke nærmere. Finnes det et svar på dette for meg også?  Har jeg virkelig lipødem???

Takk for at du ville lese!
A<3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar