onsdag 28. november 2018

Kan fysioterapeuten hjelpe meg med lipødem?



Endelig kom jeg til hos fysioterapeuten!

Jeg har ventet en stund nå, men jeg tror nok enda at hun var grei og skviste meg inn i programmet siden jeg har fått tid til operasjon på nyåret allerede!

Da er det viktig å ha kommet i gang med det fysioterapeuten kan hjelpe med!

Jeg var overlykkelig da hun ringte meg i går ettermiddag og sa jeg kunne komme i dag klokken 13. Kanskje hun rett og slett hadde fått en avlysning fra en annen pasient? Uansett, flaks for meg!

Forventningsfull møtte jeg opp, og jeg kan bare fastslå med en gang at alle håp ble innfridd.

En god anamnese, dvs opptak av sykehistorie, så en vurdering av hvilke typer hjelpemidler som vil gagne meg. Så måltaking for bestilling av målsydd kompresjonstøy, utfylling av skjema for søkning om hjelpemidler; dvs kompresjonstøy og pulsator. Så planlegging av gangen i behandling frem til operasjon, og etter operasjon.

Allerede på tirsdag starter vi opp med utprøving av pulsator hos fysioterapeuten, fordi denne må prøves ut for meg, for at jeg skal kunne bruke dette hjemme når det kommer så langt. En pulsator (bildet) er en "pose" med luftelementer som i tur blåser seg opp og på den måten presser og masserer de områdene som trenger lymfedrenasje. I mitt tilfelle blir det nå altså for bein og opp til livet.

Hvorfor alt dette opplegget i forkant av operasjon? Hva hjelper det for?

Fordi det har samlet seg mye overflødig væske i vevet mitt, og vevet har pga stinnheten og trykket av fett og væske stivnet av i løpet av den lange tiden sykdommen har fått leve sitt eget liv i min kropp. Ved kompresjon og lymfeterapi vil væsken jobbes ut av vevet og vevet vil mykne, slik at operasjonene vil kunne gjøres greiest mulig, med minst mulig motstand,  og det som kommer ut vil hovedsaklig være fett og ikke for mye iblandet væske. Gunstig, ikke sant :) ! Så, når operasjonene i sin tur er overstått, vil det følge et opplegg med lymfeterapi og kompresjon for det også. Jeg kan skrive mer om det senere.

Jeg har virkelig satt rev i seglene når det gjelder å komme i gang med behandling av mitt lipødem. Det er faktisk ikke mer enn knappe 2 måneder siden jeg fikk diagnosen på papiret. Det er også akkurat en måned siden i disse dager at jeg var i Sverige for en utfyllende undersøkelse av lymfeterapeut, og påfølgende besøk hos kirurger, der valget lett falt på Nordiska Kliniken.  Og nå er altså endelig , eller plutselig (?) ballen i gang med fysioterapi, som igjen betyr at operasjon nærmer seg!  Grugleder meg!

Takk for at du ville lese!

A <3

4 kommentarer:

  1. Spennende tider fremover! 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. JA!
      Takk for kommentar <3
      Og likeså! :D

      Slett
  2. Hi. Hva slags behandling få en dekket? Eller må en betaler alt selv ? Hilsen Juliane

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden jeg har fått diagnose "lipolymfødem" av en spesialist, så får jeg dekket manuell lymfedrenasje, pulsator og kompresjonstøy, etter at jeg har nådd "taket" for egenandel. Jeg hører til Helse Vest. Det er litt ulike regler hos de ulike helseregionene.

      Slett