søndag 18. november 2018

Kan støttestrømper hjelpe mine lipødemplager?



Det finnes jo foreløpig ikke noen skikkelig forklaring på hva som gjør at lipødem oppstår, derfor heller ingen god kur. Operasjoner er foreløpig kun for de få heldige som enten bor i rett helseregion, eller har skikkelig god helseforsikring, eller kan bekoste herligheten selv. Det finnes mange som kan utføre disse operasjonene i utlandet, men per dags dato er det altså ikke alle som er forunt å kunne benytte seg av å få denne hjelpen.

Hva kan jeg gjøre da for å lindre plagene, sånn i det daglige her hjemme?

Jeg står fremdeles på venteliste for å komme til hos spesialisert fysioterapeut, for å få manuell lymfedrenasje, pulsator og tilpasset kompresjonstøy. Inntil da har jeg merket veldig hvor godt det lindrer mot sprengfornemmelsen og tyngdefølelsen, og nummenheten i beina, å bruke støttestrømper.

Det krever littegranne innsats å finne ut av hvilken type og størrelse som passer, for det er veldig individuelt. OG det krever littegranne (puh!) innsats å få dem på seg, og å venne seg til dem. Men når det er sagt, så er det en definitiv og absolutt straks innsettende følelse av lettelse når de så er på!  Snakker meg  om instant gratification <3 I det svetten tørkes av pannen når strømpene har kommet på, så kjennes beina så og si normale ut! Så støttestrømper absolutt til hjelp, og anbefales varmt.

Det finnes hjelp å få til å finne ut av hvilken type og størrelse strømper som kan passe. Noen apoteker har godt utvalg og personale som kan dette. Det finnes også bandagister og helsebutikker som driver kun med medisinske hjelpemidler, de er veldig gode på dette.

I nødsfall har jeg brukt slike knestrømper som jeg fikk kjøpt på en kiosk på flyplassen, og de fungerer så absolutt når jeg har tidsnød, eller skal noe som krever "klær av-klær på", som svømmehall eller lignende. Tanken på å dra på lange trange støttestrømper på klamme bein i en trang fellesgarderobe er ikke akkurat kjempefristende. Da kan slike "nødstrømper" gjøre susen for en liten stund.

Når jeg kommer så langt som til tiden rundt operasjonene, så blir det en helt annen strategi. Da blir det målsydd kompresjon døgnet rundt over lengre perioder. Da nytter ikke "flystrømper". Men det kan jeg skrive mer om senere.

Takk for at du ville lese!

A <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar