onsdag 7. november 2018

Hvor kan jeg få hjelp til mine plager med lipødem?

Jeg har akkurat i dag fått bekreftet avtale om min kirurgiske fjerning av mitt lipødem. Det blir tre omganger, fordi kroppen tåler bare så mye om gangen. Jeg er fryktelig spent, men mener at jeg er så godt forberedt som jeg kan få blitt.

Jeg har letet intensivt, gjort masse research! Så takk og lov for internettet!
Jeg har hatt god nytte av å snakke med bekjente som har begynt sin reise for å bli kvitt sitt lipødem-fett, jeg har saumfart diverse fora på Facebook, lest og letet på blogger, og funnet masse god info på diverse klinikkers nettsider, og søkt i fagartikler, og sist men ikke minst sett real life operasjoner på Youtube.

Jeg har hatt konsultasjoner hos tre ulike klinikker som utfører operasjonene, i tillegg til den timen jeg hadde hos spesialisten som diagnostiserte meg først. Fått en god gjennomgang og undersøkelse hos en dyktig lymfeterapeut, og venter nå på å komme til hos fysioterapeut med spesialkompetanse på lymfeterapi, som også omfatter lipødemplager. Noe av behandlingen for lipødem og lymfødem er lik; blant annet manuell lymfedrenasje, kompresjonsplagg og bruk av en såkalt pulsator.

Dessverre er det lang ventetid hos slike spesialfysioterapeuter, så her må jeg bare være tålmodig. Det finnes ikke mange av dem, men de vet hva de driver med.

Vel, etter all denne researchen har jeg altså bestemt meg for å få gjennomført operasjonene mine i Stockholm, hos Nordiska Kliniken, der min konsultasjon med spesialistlege innen plastisk kirurgi, ga meg den virkelig gode følelsen av at det var akkurat her det skulle skje.  Det var den eneste av de tre stedene jeg har vært og sjekket ut ang operasjoner, at jeg gikk ut derfra smilende og opprømt, med en følelse av at akkurat her, hos akkurat ham, kunne jeg krysse av på alle punkter jeg hadde lurt på, og følte at vi var på rett vei, og forsto hverandre.  Jeg har gjort min research på nettet i etterkant, og ser at denne legen får meget gode skussmål av så mange mange pasienter han har hatt med å gjøre. Veldig betryggende.  Så betryggende at jeg har våget å anbefale andre å snakke med ham, og faktisk har nå et par stykker til fra et felles forum snakket med ham og de har akkurat samme inntrykk som meg. Igjen, betryggende.  Spennende, litt skummelt, men når først så er, så tror jeg dette er rette plassen å gjøre det på.

Jeg er også så skrekkelig heldig at jeg har en meget god venninne som har sagt ja til å bli med meg, og være min personlige assistent og støttespiller på denne første reisen. Dette er totalt ukjent terreng for meg, og jeg vet ikke hvordan min kropp kommer til å reagere på operasjonen, så da er det godt å ha med min supergode venninne <3

Jeg legger inn et youtube-klipp nederst i denne posten, der en spesialist i UK viser frem en av sine pasienter, og forklarer litt om kjennetegn ved lipødem, før vi får være med og se operasjonen av akkurat denne damen. Det er utrolig fascinerende når han tilfeldigvis får tak i en av disse fibrotiske fettcellene, og viser den frem for kamera og forklarer hva som er karakteristisk for akkurat disse lipødem-fettcellene.


Filmklipp som viser lipødemkirurgi , klikk her.

Takk for at du ville lese!

A <3

2 kommentarer:

  1. Hei jeg lurer bare på om du får støtte fra Norge til operasjon, eller må du betale selv ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette får jeg dessverre ikke noen støtte til fra det offentlige Norge. Det er et unntak, hvis du hører til Helseregion Nord. De har et prosjekt på gang, der de opererer noen få på sykehuset i Tromsø.
      Ellers er det å finne seg private alternativer.
      Jeg letet til jeg fant det jeg ble mest fornøyd med, i Stockholm.

      Slett